DELFI: Jau divas dienas no cisternām Liepājā izplūst degviela PDF Drukāt E-pasts
Friday, 08 June 2007

Jau divas dienas karstuma ietekmē no desmit cisternām Liepājā "DG Terminālī" izplūst degviela, tā paaugstinot aizdegšanās briesmas, ziņo portāls Delfi atsaucoties uz laikrakstu "Diena". Termināļa darbinieki cenšas paša spēkiem nepieļaut degvielas noplūšanu zemē, lai gan pēc likuma viņiem nav tiesību rīkoties ar kravu.

Degvielas cisternas kopš 3.maija atrodas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārraudzībā, kas to aizturēja uz aizdomu pamata par degvielas kontrabandu no Kazahstānas, vieglo eļļu vietā norādot uz pusi lētāko šķīdinātāju.

Par notikušo sākts kriminālprocess. Taču valsts institūciju starpā nav vienprātības, kurš patlaban ir atbildīgs par aizturēto kravu, tādēļ ceturtdien tā arī netika uzsākti drošības pasākumi, lai likvidētu degvielas izplūšanu.

Avārijas situācija — tā notiekošo sauc firmas "DG Termināls" īpašnieks Aivars Millers, kurš bija atbildīgs par kravas tranzītu cauri Latvijai uz Igauniju. Viņš stāsta, ka blakus cisternām atrodas termināļa ražošanas cehi, netālu ir arī ceļš uz ostu — nevērīgi nometot sērkociņu pie noplūdušās degvielas var rasties sprādziens. Lai novērstu draudīgo situāciju, Millers domā, ka kopumā 36 cisternas jāizved no termināļa teritorijas mazāk bīstamā vietā un jāatdzesē ar aukstu ūdeni.

Šādu ideju ceturtdien atbalstīja arī ugunsdzēsēji un VID speciālisti, taču līdz vakaram tā arī netika nokārtota formalitātes, lai Latvijas dzelzceļš ļautu kravu pārvietot.

Neskaidrā situācija radusies VID un valsts uzņēmuma Materiālās rezerves domstarpību dēļ. VID norāda, ka jau 28.maijā pieņemts lēmums kravu nodot Materiālajām rezervēm, kam arī jāorganizē tās izsole. Savukārt Materiālās rezerves skaidro, ka nav vēl parakstīts kravas nodošanas — pieņemšanas akts, tāpēc juridiski tā skaitās VID pārraudzībā. Materiālo rezervju pārraugošās iestādes Iekšlietu ministrijas pārstāvis Krists Leiškalns pastāstīja, ka patlaban tiekot risināts jautājums, kur noglabāt tik liela apjoma kravu. Pavisam trijās dažādās pilsētās aizturēta 61 cisterna. Materiālās rezerves lūgušas arī Latvijas dzelzceļu izīrēt nepieciešamo cisternu daudzumu. Vienlaikus arī tiekot veidota komisija, kas organizēs degvielas izsoli.

Tiesa arī tā varētu sagādāt problēmas. Kā laikrakstam norādīja Latvijas lielākie degvielas tirgotāji, Eiropas Savienībā A80 benzīnu nedrīkst izmantot. Lukoil padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans paskaidroja, ka šāda veida degvielu izmanto Āfrikā un Amerikā. "Mēs to nepirktu, pat ja mums piemaksātu," norādīja Kogans. Savukārt Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Uldis Sakne izteica minējumu, ka tik lielu daudzumu varētu vienīgi eksportēt ārpus ES. "Nezinu vai tirgotājiem būtu interese, jo parasti ar tik lielām partijām viņi nenodarbojas," norādīja Sakne.

Jāatgādina: VID uzskata, ka aizturētā degviela parāda degvielas kontrabandas shēmu kā nemaksāt nodokļus. To noliedz kravas transportētājfirma Latvijā DG Termināls. Tās vadītājs Millers skaidroja, ka firma pati konstatējusi kravas satura neatbilstību un dokumentos sūtīšanai uz Igauniju norādīta ES prasībām atbilstīgā informācija. Izmeklēšanas nolūkos VID par šo faktu komentārus nesniedz.

Liepājas domē portālu "Delfi" informēja, ka VID aizturētā krava piektdien tiks izvesta un novietota ārpus pilsētas robežām. Šāds lēmums pieņemts Liepājas pilsētas Domes ārkārtas situāciju komisijas sēdē. Par to panākta vienošanās ar attiecīgajiem atbildīgajiem valsts dienestiem. VID Muitas kriminālpārvalde sadarbībā ar valsts aģentūru "Materiālās rezerves" un akciju sabiedrību "Latvijas dzelzceļš" un citām atbildīgajām institūcijām veiks nepieciešamos pasākumus, lai novērstu bīstamo situāciju, kas radusies ap šīm cisternām. Ārkārtas komisijas sēdi Domes priekšsēdētājs Uldis Sesks piektdien sasauca, pamatojoties uz informāciju par to, ka no aizturētajām naftas cisternām konstatēta naftas produktu noplūde.

"Pašvaldība tomēr noteikti vērsīsies pie valdības ar lūgumu raudzīties, lai šādi absurdi turpmāk neatkārtotos. Liepājnieki gandrīz kļuvuši par ķīlniekiem atsevišķu valsts institūciju domstarpību dēļ," uzskata Liepājas domes izpilddirektors Edgars Rāts.

DELFI

 
Vēl par šo tēmu:
Sabiedrotie
 
 

 

Ķemeru velonoma

 

Latvijas Zaļā kustība

 

Zaļā brīvība