DELFI: Latvija turpina neatbalstīt ES klimata izmaiņas ierobežošanas iniciatīvas PDF Drukāt E-pasts
Monday, 07 May 2007

Image Latvija neatbalsta Eiropas Savienības (ES) direktīvas projektu par nodokļiem vieglajiem automobiļiem, aizbildinoties ar to, ka direktīvas projektā paredzētie ES vienotie noteikumi transportlīdzekļu reģistrācijai un ikgadējo nodokļu aprēķinam ir nepamatoti sarežģīti un sadārdzinātu administrēšanu, ziņo portāls DELFI.lv .

Šādu Latvijas viedokli otrdien Briselē notiekošajā Eiropas Savienības Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē paudīs Latvijas finanšu ministrs Oskars Spurdziņš. Finanšu ministrija informē, ka Latvijas pozīcija visos padomes darba kārtības jautājumos tika apstiprināta Ministru kabineta ārkārtas sēdē pirmdien.

Paredzēts, ka ECOFIN sanāksmes laikā pēc Vācijas prezidentūras ierosinājuma finanšu ministri apspriedīs Padomes direktīvas projektu par nodokļiem, ar kuriem apliek vieglos automobiļus. Tas ticis izstrādāts, lai uzlabotu iekšējā tirgus funkcionēšanu, kā arī īstenotu Kopienas stratēģiju samazināt CO2 emisiju no vieglajiem automobiļiem.

Būtiskākie Vācijas prezidentūras identificētie jautājumi šim brīdim ir automobiļu reģistrācijas nodokļa un transportlīdzekļu ikgadējās nodevas atmaksas sistēmas radīšana, reģistrācijas nodokļa atcelšana un automobiļu reģistrācijas nodoklis un transportlīdzekļu ikgadējā nodeva aprēķināšana, pamatojoties uz CO2 emisiju.

Gadījumā, ja direktīvas projekts tiktu apstiprināts un īstenots tā patreizējā redakcijā, Latvijā būtu būtiski jāmaina nodokļu un nodevu sistēma automobiļiem, kā arī jāveic izmaiņas to administrēšanā.

Tādēļ Latvija pēc būtības neatbalsta direktīvas projektu, jo tajā paredzētie harmonizētie noteikumi transportlīdzekļu reģistrācijai un ikgadējo nodokļu aprēķinam ir nepamatoti sarežģīti, kā arī nodokļa aprēķināšanas, iekasēšanas un atmaksas sistēma tiktu balstīta uz vairākiem subjektīviem kritērijiem.

Direktīvas projektā paredzētā nodokļu harmonizācija būtiski sadārdzinātu nodokļu administrēšanu. Latvija uzskata, ka šī nodokļa piemērošanas jautājums ir dalībvalstu kompetencē un ir jāmeklē citi, efektīvāki instrumenti, ar kuriem veicināt CO2 emisijas samazināšanos.

Latvija varētu atbalstīt priekšlikumu par nodokļa atmaksas sistēmas izveidošanu, jo jau pašlaik daļēji pastāv šāda sistēma. Tomēr sistēma būtu jāveido tā, lai atmaksas administrēšanas izmaksas nepārsniegto sasniedzamo ieguvumu no nodokļa atmaksas. Iespējams vajadzētu noteikt minimālo summu nodokļa atmaksai, no kuras būtu jāsāk veikt nodokļa atmaksa.

Latvija izprot vides faktora nozīmību, kā arī to, ka šajā kontekstā ir nepieciešams arī samazināt vai ierobežot fosilo energoresursu patēriņu, līdz ar to Latvija varētu turpināt izvērtēt dažādu veida risinājumus automobiļu aplikšanai ar nodokli, piemēram, diferencēt nodokļus pēc parametriem, kas netieši ir saistīti ar CO2 emisiju daudzumu (automobiļu dzinēju motoru tilpuma, vecuma).

Direktīvas projektā, ja tas sarunu procesā tomēr tiktu konceptuāli atbalstīts, būtu jāiekļauj iespēja dalībvalstīm pašām izvēlēties kritērijus, pēc kādiem tiks diferencēti nodokļi (CO2, automobiļu vecums, pilna masa vai motora tilpums), ņemot vērā valstu nodokļu administrēšanas iespējas un ekonomisko situāciju.

Atgādināsim, ka līdzīgu ārkārtīgi negatīvu nostāju Latvija nesen pauda attiecībā uz Eiropas enerģētikas politiku , taču pēdējā brīdī to krasi mainīja.

Virums.lv pēc DELFI.lv materiāliem 

 
Vēl par šo tēmu:
Sabiedrotie
 
 

 

Ķemeru velonoma

 

Latvijas Zaļā kustība

 

Zaļā brīvība